Translation in progress !

„Välbalanserat Fullblod“

Båtnytt 2014-12

Linjett 37

Linjett 37 har modernare linjer än sina systrar, med något högre fribord och mindre överhäng i för och akter. Även om linjerna är moderna är målet att konstruktionen skall bestå över designtrenderna. En vacker segelbåt med klassiska linjer som ger lång livslängd!

Linjett 37 är en förfinad uppföljning av Linjett 40. Med 37:an blir det allt tydligare att Linjetterna utvecklades till familjebåtar med goda kappseglingsegenskaper. Låga fribord, slankt skrov, komfort och skärgårdsegenskaper gör Linjett 37 till en vinnare hos familjerna som vill ha en liten Linjett 40.

Precis som våra andra segelbåtar är Linjett 37 tydligt anpassad för skärgårdssegling med en lutande stäv och ett acceptabelt djupgående för att kunna angöra i härliga naturhamnar. Den smala vattenlinjen med det lättdrivna skrovet ger en hanterbar segelyta som helt kan manövreras av rorsman. Segelbåten är byggd för att enkelt hanteras av två personer.

Trots mindre mått än storasyster Linjett 40 har Linjett 37 möjlighet till tre dubbelhytter samt rymlig salong med vinkelpentry. Planlösningen är mer utrymmesoptimerad och segelbåten kombinerar vackra linjer med effektiv volym.

Linjett 37

Seglar du Linjett 37?

Lämna gärna ditt omdöme här!

Segling 97 av 100
Komfort 95 av 100
Design 85 av 100
Pris 91 av 100

Skärgårdsseglare

Det var med 37:an som lösningen med alla tågändar nerdragna till sittbrunnen utvecklades. Nu är tamparna gömda i sargen. Inte bara för att det ska se rent och snyggt ut. Det är också i hög grad en säkerhetsfråga.
Linjett 37:ans skrov är medelsmalt och mer V-format än på andra segelbåtar. Det gör att den blir mer allround och kryssar lika bra som den slörar.
Att bygga för skärgården är att bygga in säkerhet och trygghet från början. Därför är skrov och däck handupplagd multiaxial glasfiber med iso-polyester. Området runt kölsvinet och andra belastade punkter har massivt laminat, medan övrigt är sandwichkonstruktion med 16 mm divinycell. Lägg därtill att huvuddelen av skotten är fastlaminerade i däck och skrov. Balksystemet och vantinfästningarna består av riktad rowing och multiaxial glasfiber, d.v.s. man blandar mattor med långa korslagda fibrer med sydda mattor, där fibrerna är ställda i 45 grader mot varandra. Detta skapar en grundstyvhet och styrka som märks först när den behövs.
Det är ingen tillfällighet att Linjetten har minst antal försäkringsskador. Det är inbyggt.

Modernare köl och roder

Med 37:an kom också nya säkerhetslösningar. Bland annat har kölen en liten klack akterut och en infästning som ett stativ. Vid grundstötning fördelas därför kraften och påkänningen på den aktra delen blir väsentligt mindre. Bottenstockarna har också gjorts bredare och kraftigare.
Som hos alla Linjetter är kölvikten 40 procent av deplacementet. Tack vare en bulbköl kan man ändå hålla ett måttligt och uppskattat djupgående, anpassat efter skärgårdsförhållanden.
Även på 37:an tillverkar man nu rodret med en offerdel, där den övre delen är fem gånger starkare så att man vid en påkänning ändå har manöverförmågan kvar.

Senaste nytt

Rigg och segel

Seldénmasten är en genomgående aluminiumprofil och 9/10-dels riggen har dubbla 25 grader bakåtsvepta spridare. En modern och lättrimmad rigg. En uppskattad finess är att Linjetten kan förses med en rullbar självslående 110-fock. Den är sydd för maximalt utnyttjande både i fullstorlek och inrullad. En märkning på seglet visar hur långt man rullar in för att få den som självslående.

Sittbrunn

Det är här du tillbringar en väsentlig del av din tid ombord och därför har vi lagt ner mycket omsorg om din bekvämlighet och säkerhet. Sprayhood har rostfria bågar med grabbräcke. De höga sargerna är skyddande för alla i familjen. Hela sittbrunnen är teakklädd. Som alla Linjetter finns storskotsskenan på salongstaket och storskotet är neddraget till rorsman. Detta bidrar till att sittbrunnen är stor och bekväm. På piedestalen sitter plottern som rorsman kan vrida på ett helt varv.

Inredningen – det mesta är möjligt

Linjetterna har linjerna gemensamt, men under däck sker underverket. Inredningen är Linjettens adelsmärke. Det är här årtionden av upparbetad erfarenhet och kunskap om trä får sin praktiska utformning. Det är här du kan påverka, göra verklighet av dina idéer och funderingar och 37:ans volym gör att det mesta också är möjligt.
Du kan välja mellan soffor, fristående fåtöljer, hur navigationsbordet ska placeras, var du vill ha teven. Allt är möjligt. Nästan.
– På Rosättra diskuterar man inte med kunden, men reflekterar. Även när de sa nej eller avrådde från mina mer eller mindre genomtänkta förslag, fick jag en känsla av att de förstår att båten är en jätteinvestering och man blir respektfullt behandlad säger Peter Helgesson, nöjd Linjett 37-ägare.

Komfort – för dom behov Du har

Alla de där sakerna som tillsammans skapar komforten och bekvämligheten börjar förberedas redan vid plastningen av skrov och däck. Det är då alla rören dras, men allt som ska monteras under däck tar annars vägen in via nedgången. Då vet man också att man kan ta ut det samma väg vid behov av service eller reparation.
Den snabba tekniska utvecklingen ändrar inte bara instrument och elektronik. Även när det gäller komfort blir rådgivning allt viktigare. Det är hur Linjetten ska användas och av vem, som styr allt från placering av eluttag till nätuppkopplingar, från placering av antenner och givare. Solpanel är standard liksom tre 100 Ampers underhållsfria AGM-batterier som tål djupa urladdningar, men även här är behoven olika, men oftast ökande.

Motorstyrka på minst 5 gånger vikten – minst

En ofta använd tumregel är att motorstyrkan minst ska vara fem gånger vikten. Den regeln vill vi alltid överskrida. Genom att Linjett 37 är försedd med en 40 hk Volvo D2 40 har det också varit rationellt att utrusta den med en trebladig foldingpropeller. All manövrering av motorn sker från piedestalen.

Linjett 37

Lorem ipsum dolor sit amet,

  • consectetur adipiscing elit.
  • Donec at sem vitae tellus ultri
  • ces bibendum. Quisque felis diam, hendrerit at pharet
  • ra ac, fermentum eget augue. Donec semper magna lectus, eu aliquam orci mollis at.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec at sem vitae tellus ultrices bibendum. Quisque felis diam, hendrerit at pharetra ac, fermentum eget augue. Donec semper magna lectus, eu aliquam orci mollis at.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec at sem vitae tellus ultrices bibendum. Quisque felis diam, hendrerit at pharetra ac, fermentum eget augue. Donec semper magna lectus, eu aliquam orci mollis at.

Välkommen ombord,
du kommer aldrig vilja gå iland!

Galleri

Teknisk data
Längd skrov 11,45 m
Längd, vattenlinje 9,95 m
Bredd 3,6 m
Djup 1,87 m
Deplacement 6 500 kg
Köl 2 600 kg
Holdingtank 95 l
Bränsle 120 l
 .
Segelyta
Storsegel 39 m2
Genua 1, 150% 43 m2
Genua 3, 110% 26,5 m2
Självslående fock 26 m2
Spinnaker 101 m2
SRS-tal (2011) 1,25

Kontakta oss för mer information