Vissa varv prutar inte på kvaliteten trots tuffare tider. Hit hör Hallberg-Rassy, Linjett och X-Yachts. Men vilken av deras 34 fots godingar är allra skönast?

Vilken är ”Miss Scandinavia”?

I höstas jämförde jag för tidningen Båtnytt de tre segelbåtarna Linjett 34 och Xc 35 i friskt väder på Västkusten. Planen var att få med även Hallberg-Rassy 342 för att se hur tre toppbyggen reder sig och kora Miss Skandinavien. Tyvärr fick HR-varvet inte fram en presentabel båt, varför jag har fogat tidigare tester till intrycken av Linjetten och X-båten. Inte idealet, men likväl intressant med tanke på diskussionen om byggkvalitet kontra pris.

Allmänt kan sägas att de tre känns solida i busväder, med trygg stabilitet och tyngd i gången. Deras skrovform, skapliga deplacement och djupa förskepp gör att de rör sig väl och med kraft.

I 10-12 m sek klarar de sig med ett rev utan att driva mycket eller ta dålig höjd. Vanliga kölar utan bulb med god tyngd, sansad längd och bredd, plus stora djupa roder ger kontakt, grepp och kurshållning och gör båtarna fina att segla.

Trots 5,3 – 6,5 ton flyter toppbyggena på bra i labra brisar. Vilket man kan tacka förutseendet hos Frers, Gustafsson och Jeppesen för. Mest sprutt har Xc 35, vilket dock blir väl mycket i frisk vind. Den kränger mer och har mest avdrift beroende på järnkölen som dessutom är lättast i samlingen.

Ändå framstår Xc 35 som modernast med två rattar, som ger fin framkomlighet i sittbrunnen, samt lucka i aktern och stort fast bord. Xc 35 är lik ett kontinentbygge, men flottare och stöddigare.

Designmässigt tilltalar de tre mycket. Proportioner, språng och fribord stämmer och gör dem fina att se på vid kaj under gång och vid boj.

På detaljer ger Linjett 34 mest. Klaff på ena sidan i aktern för smidig påstigning, vridbar plotter, nerfällbart sittbrunnskapell, Furlex TD och djupa bänkar värmer att se.
I finish är det jämnt mellan HR 342 och Linjett 34. HR har sin ljusa, jämna tjusiga mahogny i inredningen, åtta lacklager på kotodurkarna, kraftiga kantlister. Linjett 34 har mörkare mahogny, men känns likväl väldigt inbjudande och gemytlig. Xc 35 har skandinavisk fräschör men teknisk teak, laminatdurkar, plastinnertak och tunnare dimensioner, det kan inte matcha övriga.

Mest volym har Xc 35 med högsta friborden och största skrovbredden. Denna danska är gjord för att ge både svenska toppbyggen och enklare kontinentbyggen en match.
Byggkvaliteten är allra högst på Linjett 34, skrovet vakuumgjuts i en hel form, som ger störst styrka och ingen skarv. För grundstötning finns höga, kraftiga inlaminerade bottenbalkar, blyköl, nerbyggt kölsvin.

HR 342 är kraftigaste bygget med både sprutat och handupplagt laminat, inlaminerade kraftiga bottenbalkar, blyköl och medelgrunt skrov.

Xc 35 är handupplagd, har grundast skrov och järnköl. Men stålram i bottenstråket som enligt varvet betyder att båten tål att gå på grund i hög fart.
I segling får du livligast upplevelse i Linjett 34. HR 342 har tyngre gång och känns lika trygg som trevlig. medan Xc 35 seglar snabbast och ändå har lugn, god gång. Men järnkölen gör att den saknar stabiliteten i rivalerna.

På pris kontra innehåll ger Linjett 34 mest. Lägst pris och bästa innehållet. Vilket igen säger mig att du får mycket hos ett litet varv. Inga mellanhänder, låg profil ger pengar till finish, substans och hög byggstandard.

Skönhetspriset då? Titeln miss Scandinavia går till Linjett 34! Läckrast att se på, skönast att ta en sväng med och lättast att njuta av.

Källa: Sittbrunnen, http://www.sittbrunnen.se/havsbiblioteket/curres-blogg/1325-miss-scandinavia